preloader dot

Social Media

Marketing
logo white

Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, Twitter, TikTok… Social media is niet meer weg te denken uit ons leven. Meer dan 90% van de Nederlands gebruikt een of meerdere vormen van social media. Gemiddeld spenderen deze mensen 2,5 uur per dag op social media dus het is voor jou als bedrijf dé ideale manier om potentiële klanten aan te spreken en ze te overtuigen van jouw product of dienst.

Natuurlijk kun je af en toe tussen het werken door een leuk berichtje op (één van) bovenstaande social media kanalen zetten, maar goede social media marketing houdt veel meer in dan dat en biedt ontzettend veel mogelijkheden. Onze social media specialisten hebben het belangrijkste voor je op een rijtje gezet.

Kun je niet wachten om aan de slag te gaan en social media als jouw nieuwe advertentie platform te gebruiken? Neem dan contact op met onze social media specialisten. Wij vertellen je graag wat wij als social media bedrijf voor jou kunnen betekenen!

Wat is social media marketing?

Wat is social media marketing?

Likes 
Shares 
Clicks 
Het sleutelwoord van social media marketing is interactie. 

In het kort is social media marketing (SMM) het inzetten van diverse social media kanalen zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube, Snapchat, Twitter en Pinterest om jouw marketing doeleinden te halen, je doelgroep, online aanwezigheid en naamsbekendheid te vergroten en een betere band met je klanten op te bouwen. Je kunt hierbij denken aan het delen van teksten, afbeeldingen, video’s en andere content maar vooral ook aan het gebruik van social media advertising door bepaalde content tegen betaling te promoten.

In vergelijking met andere marketing strategieën heeft social media marketing veel voordelen. Eén van de voornaamste pluspunten is dat je specifiek kan targetten op een bepaalde doelgroep. Zo kun bijvoorbeeld kiezen om jouw advertenties te delen met mensen van een bepaalde leeftijdsgroep, geslacht en uit een bepaalde regio. 

 

Ook kun je met social media marketing veel gemakkelijker nieuwe klanten aantrekken. Waar je er bij SEO voor zorgt dat je bovenaan een lijst met zoekresultaten belandt, verschijnt jouw advertentie bij SMM bijvoorbeeld ook op de tijdlijn van iemand die nog niet eens wist dat hij op zoek was naar jouw fantastische product of dienst. Je bereik wordt met goede social media marketing dus sterk vergroot. 

 

Door de laagdrempeligheid van social media kanalen ontstaat er meer interactie met (potentiële) klanten. Wanneer er berichten met goede content geplaatst worden, zul je al snel zien dat het aantal likes en reacties stijgt. 

 

Last but certainly not least: de kosten van social media marketing zijn relatief laag. Wanneer je bijvoorbeeld de kosten van een YouTube advertentie vergelijkt met die van een tv reclame, zijn die een stuk lager. Daarnaast kunt u ook van tevoren een budget bepalen waarmee onze social media marketing specialisten dan aan de slag gaan. 

De voordelen van social media marketing

De voordelen van social media marketing

Waarom social media marketing uitbesteden?

Het bijhouden van je social media kanalen alleen al kost een hoop tijd maar er komt ook nog een hele hoop research bij kijken. Waar heeft jouw doelgroep behoefte aan? Wat zijn de trends? Welke posts scoren en welke niet? En waarom is dit zo? 

AIM Digital heeft een hoop social media specialisten in dienst die samen met jou bepalen welke marketing strategie het best past bij jouw bedrijf, doelgroep en budget zodat jij genoeg tijd overhoudt voor andere zaken! 

piotr-cichosz-NhRk-907Ayc-unsplash

Welke social media kanalen zijn interessant voor jouw onderneming?

Welk(e) platform(en) voor jouw social media marketing het interessantst zijn, heeft alles te maken met jouw doelgroep en het product of de dienst die je verkoopt. Hieronder geven we je een overzicht van de grootste en belangrijkste kanalen.

Facebook marketing

Met meer dan 10 miljoen leden is Facebook nog steeds het meest gebruikte social media kanaal van Nederland dus de kans dat een groot deel van jouw doelgroep een Facebook profiel heeft, is erg groot. Alleen al daarom is het één van de interessantste platformen om te gebruiken voor social media marketing. 

 

Wanneer je besluit je Facebook marketing uit te besteden aan onze experts, zullen zij er ten eerste voor zorgen dat er voor jouw onderneming een goede bedrijfspagina online staat. Vervolgens zullen zij er aan de hand van content zoals afbeeldingen, video’s en teksten en Facebook campagnes en advertenties voor zorgen dat jouw bedrijf onder de aandacht blijft en er interactie met volgers en toekomstige klanten ontstaat.

YouTube marketing

YouTube is met 8 miljoen maandelijkse bezoekers na Facebook het populairste social media platform. 92% van de Nederlands gebruikt YouTube, zowel thuis als onderweg. Met een advertentie op YouTube bereik je dus niet alleen meer mensen dan met een “ouderwetse” televisiereclame, het is ook nog een stuk goedkoper!

 

Op YouTube adverteren is op verschillende manieren mogelijk. Zo zijn er Instream advertenties, video’s die afgespeeld worden voor een YouTubevideo. Daarnaast zijn er ook Discovery advertenties. Dit zijn video advertenties die op verschillende plekken zoals de zoekresultaten of de homepage van de mobiele app, getoond worden. Display advertenties zijn statische afbeeldingen die boven de zoekresultaten staan. Als laatste hebben we dan nog InVideo Overlay advertenties oftewel banners die over de video geplaatst worden. 

 

Benieuwd welke vorm van YouTube marketing het best past bij jouw bedrijf? Onze social media experts helpen je graag verder!

Instagram marketing

Met 5,6 miljoen gebruikers staat Instagram op een mooie derde plek. Onder deze gebruikers bevinden zich veel jongeren dus Instagram marketing is vooral interessant wanneer je deze doelgroep aan wilt spreken. Instagram is een erg visueel platform dus in het oog springende advertenties zoals foto’s en video’s is bij deze vorm van marketing erg belangrijk. Ook wordt er gebruik gemaakt van relevante hashtags zodat jij sneller in de zoekresultaten van potentiële klanten verschijnt.

 

Wil je jouw Instagram marketing uitbesteden, dan zullen wij content creëren die nieuwe volgers aantrekt en ervoor zorgen dat jouw advertenties op de tijdlijn van jouw doelgroep verschijnen.

LinkedIn marketing

In tegenstelling tot Facebook, YouTube en Instagram, wordt LinkedIn vooral voor zakelijke doeleinden gebruikt. Dit vraagt dus ook om een andere marketing strategie. LinkedIn heeft meer dan 4 miljoen gebruikers en is erg interessant als jij je met jouw bedrijf vooral op zakelijke markt richt of producten of diensten voor bedrijven aanbiedt.

 

Net zoals bij andere social media kanalen zijn likes, shares en andere vormen van interactie op LinkedIn zeer belangrijk dus ook hier gaat het erom om een constante stroom van relevante content en advertenties te genereren. Wat dit voor jouw bedrijf en doelgroep precies inhoudt, vertellen we je graag tijdens een persoonlijk gesprek.

Pinterest marketing

Een ander interessant kanaal voor social media marketing is Pinterest. Op dit platform kunnen gebruikers zelf moodboards samenstellen. Onder andere recepten en posts op het gebied van interieur en mode zijn erg populair op Pinterest. Net als bij Instagram is het creëren van visueel aantrekkelijke content voor dit social media platform cruciaal; mooie foto’s, afbeeldingen of video’s zullen namelijk veel sneller door gebruikers “gepind” worden.

 

Eén groot voordeel van Pinterest is dat jouw marketing posts veel langer te zien zijn. Zo blijft een pin op Pinterest meer dan drie maanden zichtbaar terwijl dat bij een post op Instagram slechts  21 uur is.

Twitter marketing

Twitter heeft dagelijks zo’n 1 miljoen gebruikers en is daarmee ook een interessant platform voor social media marketing. Je kunt hierbij bijvoorbeeld kiezen voor het promoten van tweets die je bij je doelgroep onder de aandacht wil brengen, te zorgen dat gebruikers de suggestie krijgen jouw account te volgen of bepaalde hashtags te promoten die je als trend wilt laten zien. 

 

Twitter heeft erg veel opties om de doelgroep van je advertenties te targetten. Zo kun je naast op land en geslacht ook filteren op taal, trefwoorden, volgers van bepaalde accounts en online gedrag.

Snapchat marketing

Wil je graag een jonge doelgroep bereiken? Dan is adverteren op Snapchat iets voor jou! 70% van de jongeren tot 19 jaar verstuurt dagelijks de ene na de andere snap dus als je juist deze leeftijdscategorie aan wilt spreken, is Snapchat marketing zeker het overwegen waard.

 

Aangezien content op Snapchat maximaal 10 seconden te zien is, is het een heel vluchtig platform. Het is dus erg belangrijk om snelle, pakkende content genereren. We zien op dit social media kanaal vooral veel korte video advertenties en promo videos.

Kennismaken met onze sociale media specialisten?

Wil jij meer bereik en interactie met je (potentiële) klanten realiseren en ben je benieuwd wat wij als social media bedrijf voor jou kunnen betekenen?
Neem dan contact met ons op via [email protected] of 076 820 0350.
Een Whatsappje sturen kan natuurlijk ook!